Bu sayfa Türkçe Konuşma Çözümlemesi terimlerini içermektedir. Yeni bir terim önermek ya da varolan terimlerde değişiklik tavsiyesinde bulunmak isterseniz lütfen ubalaman[at]gmail.com adresine e-posta gönderiniz.
Türkçe Konuşma Çözümlemesi simgelerini alıntılamak için, lütfen makalemize atıfta bulununuz.
SÖZLÜKÇE
Türkçeleştirilmiş Konuşma Çözümlemesi Terimleri (alfabetik olarak sıralanmıştır)
Özgün Adı | Türkçesi | Özgün Adı | Türkçesi |
---|---|---|---|
acknowledgement token
|
alındılama işareti | orientation | yönelim |
action formation | eylem oluşturma | other-initiated other-repair | alıcı başlatımlı alıcı onarım |
action | eylem | other-initiated self-repair | alıcı başlatımlı kendi onarım |
adjacency pair | sıralı çift | overlap | örtüşme |
avoidance strategy | kaçınma stratejisi | post-expansion | art-genişletme |
base adjacency pair | temel sıralı çift | post-first | ilk kısmın ardı |
bottom-up approach | tabandan-yukarı işlemleme | pre-expansion | ön-genişletme |
CA-for-SLA* | KÇ-İDE** | pre-second | ikinci kısmın önü |
claims of insufficient knowledge | yetersiz bilgi iddiaları | preference | yeğleme |
classroom interactional competence | sınıf içi etkileşimsel yeti | preference organization | yeğleme düzeni |
confirmation token | onay belirteci | preferred | yeğlenen |
conversation analysis | konuşma çözümlemesi | procedural | yönetsel |
dispreffered | yeğlenmeyen | recipient | alıcı |
emic perspective | içeriden bakış açısı | reflexive relation | dönüşlü bağıntı |
epistemic status | epistemik durum | repair | onarım |
epistemic status check | epistemik durum yoklaması | repairable | onarılabilir |
ethnomethodology | budun yöntembilim | same turn repair | aynı söz sırası onarımı |
expansion | genişleme | second pair part | sıralı çiftin ikinci kısmı (SÇ2) |
first pair part | sıralı çiftin ilk kısmı (SÇ1) | self-initiated other-repair | kendi başlatımlı alıcı onarım |
form-and-accuracy | yapı-ve-doğruluk | self-initiated self-repair | kendi başlatımlı kendi onarım |
hesitation marker | Çekinme/karasızlık belirteci | sequence | dizi |
insert expansion | ara genişletme | sequence closing third | dizi kapatan üçüncü |
institutional interaction | kurumsal etkileşim | sequence organization | dizi düzeni |
interactional awareness | etkileşimsel farkındalık | sequential action | dizisel eylem |
interactional competence | etkileşimsel yeti | sequential organization | dizisel düzen |
interactional resources | etkileşimsel kaynaklar | social action | sosyal eylem |
intersubjectivity | öznelerarasılık | social interaction | sosyal etkileşim |
known-information question | cevabı bilinen bilgi sorusu | task-oriented | görev-odaklı |
learning behavior tracking | öğrenme davranışı takibi | third position repair | üçüncü konum onarımı |
markedness | belirtisellik | token | işaret |
marker | belirtici | transcription | çevriyazı |
meaning-and-fluency | anlam-ve-akıcılık | transition relevance place | geçişe uygun nokta (GUN) |
minimal acknowledgement token | minimal alındılama işareti | transition space repair | geçiş alanı onarımı |
minimal post-expansion | minimal art-genişletme | trouble source | sorun kaynağı |
multimodal resources | çokkipli kaynaklar | turn | söz sırası |
mutual intelligibility | karşılıklı anlaşılabilirlik | turn construction unit | söz sırası oluşturma birimi (SOB) |
naturally occurring interaction | doğal gelişen etkileşim | turn design | söz sırası tasarımı |
next turn proof procedure | bir sonraki sıranın kanıt getirmesi işlemi | turn distribution | söz sırası dağılımı |
non-minimal post-expansion | minimal olmayan art-genişletme | turn taking | söz sırası alma |
*CA-for-SLA (conversation analysis for second language acquisition)
**KÇ-İDE (ikinci dil ediniminde konuşma çözümlemesi)
___________________________________________________________________________________________
Türkçeleştirilmiş kavramlar aşağıda künyesi bulunan doktora tezinden alınmıştır (Alfabetik olarak sıralanmıştır.)
Kardaş İşler, N. (2019). İlkokul sosyal bilgiler dersinde öğrenci başlatımları ve öğrenme fırsatları: Konuşma çözümlemesi yaklaşımı. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Özgün Adı | Türkçesi | Özgün Adı | Türkçesi |
---|---|---|---|
attentive listening | özenli dinleme | pedagogical agenda | öğretimsel gündem |
collection | seçki | request for confirmation | doğrulama isteği |
counter question | karşı soru | self selection | öz seçim |
embedded repair | gömülü onarım | step in | araya girme |
explicit positive assessment | vurgulu olumlu değerlendirme | type-confirming response | soru köküne uygun yanıt |
learner initiative | öğrenci başlatımı | volunteering response | yanıtlamaya gönüllü olma |